Bromsvallsberget

01.02.2017 20:02
Bromsvallsberget, vilken skog! Jag har varit där för länge sedan men gjorde ett nytt besök idag, med helt andra ögon. Bland det första jag "sprang på" precis utanför reservatet var stor aspticka (Phellinus populinus), relativt sällsynt och rödlistad. Bara några minuter senare mötte jag en spårlöpa som jag är rätt övertygad att en riktigt stor kisse lämnat. Räcker det med en rejält matad hankatt med jättetassar för att trampa genom så hård skare? Eller var det ett lodjur?

Vidare in i skogen fanns härligt "ostädad" granskog med vindfällda stammar åt alla håll och kanter. Så som jag önskar att fler skogar såg ut! På flera granlågor fanns rosenticka (Fomitopsis rosea) och en bit upp mot berget hängde lunglaven som tångruskor från asparna!

Fågelmässigt var det lite magert idag även om korsnäbbarna väsnades osedvanligt mycket och enstaka större hackspettar rumsterade om, men hackmärken var det gott om på granarna och vissa av dem har nog lämnats av den tretåige. Det får bli fler besök i detta finfina område, önskade bara att det var minst 10 ggr större än de 19 hektar det är idag.

/Johan Myhrer