Vattenmelonsnö och frusen spindel

20.01.2016 14:40
Algblomning är väl inget som de flesta förknippar med vintern men det finns en mycket fascinerande art som älskar vintern! De flesta går nog förbi den och inte ens förstår att det är något levande men det är det i allra högsta grad. Rödsnö (Chlamydomonas nivalis) färgar is och snö rött som vattenmelon eller blaskigt blod. På engelska kallas det watermelon snow eller snowphyll algae. Ett betydligt roligare svenskt namn skulle väl ändå 'vattenmelonsnö' vara? Man får nog kalla rödsnö för extremofil då det var -8 grader idag och full blomning på isen i Mörbylånga!
*******Efter mer research visar det sig att rödsnö trots allt nog inte finns söder om polcirkeln och att detta nog är en blodregnsalg (Haematococcus sp.)*******

Ska man hitta bara ett enda kryp under dagen kan man ju lika gärna se till att det är en ny art för landskapet. En ömklig spindel låg uppe på den luftiga snön och såg ut att ha tänkt sig hinna till skydd. En hona Clubionidae tänkte jag och plockade med den hem. Inget stämde när jag började titta på den hemma och jag fick börja leta i andra familjer. Oj, hålkardarspindel (Cicurina cicur) är det visst! Den har funnits i mina tankar tidigare men jag hade inte föreställt mig att hitta den på snö i januari när det är -8 grader. Ny art för Öland dessutom!

/Johan